sunnuntai 14. huhtikuuta 2019

Viiruhelpin harventaminen keväällä


Viiruhelpin karsiminen 6.4.2019


Viiruhelpi kesällä, kauniin väriset lehdet

Viiruhelpia kukka-asetelmassa

Minulla on ollut viiruhelpiä jo useamman vuoden ajan. Se leviää voimakkaasti etenkin maan alla talven ja kevään aikana. Minulla on viiruhelpiä kahdessa paikassa pihallani. Toisessa se saa levitä aika vapaasti, mutta tässä terassin vieressä olen rajannut sen nurmikkoreunuksella, jotta se pysyisi kurissa. Joka kevät viiruhelpi rajaamisesta huolimatta karkaa aidan alta 20-30cm pituisilla juurillaan. Ja sama tapahtui tänäkin keväänä. Joten otin puuutarhalapion käteeni ja ryhdyin harvennushommiin.  


Kuvassa näkyy kuinka viiruhelpi on sukeltanut nurmikkoreunuksen alta

Tämän näköinen oli lopputulos pitkän kaivamisen jälkeen

Nämä karsitut viiruhelpit annan ystävilleni

Aloitin kaivamalla viiruhelpiä ylös maasta ja samalla otin varovasti nurmikkoreunuksen alta karanneet juuret myös pois. Poistin viiruhelpiä ainakin 30-40cm levyiseltä alueelta. Laitoin ne muoviruukkuihin ja annan ystävilleni. Viiruhelpi pärjää tuollalailla muoviruukuissa muutaman viikon ihan hyvin, vaikka öisin olisi hieman pakkastakin. Se vaan on niin kestävä kasvi. Tällaisen harventamisen jälkeen minun ei tarvitse kuin ottaa yksittäisiä karkulaisjuuria kesän aikana pois. Eli vaikka toisin sanotaankin usein, niin ainakin minun pihallani viiruhelpin saa pysymään kurissa eli kasvamaan tietyllä alueella.

Lopuksi vielä kastelin pihan n.100 litralla lämmintä akvaariovettä. Kastelen kaikki muut alueet paitsi ne, joissa on syötäviä kasveja. Olen viime vuonna kuullut että etenkin keväisin on hyvä hieman kastella pihaa kun se kuivuu. Nyt on ollut aika vähän sateita Helsingissä. 


Akvaarivesi letkun kautta suoraan kastelukannuihin.

Lehtikala uiskentelee akvaariossani



2 kommenttia:

  1. Viiruhelpi on kova leviämään. Meillä on lunta vielä enemmän kuin lumetonta aluetta, joten puutarhatyöt saavat vielä odottaa.

    VastaaPoista
  2. Minulla on viiruhelpi nykyään mökillä terassin ja kallion väliin tehdyssä istutusaltaassa. Sieltä se ei pääse leviämään juurillaan mihinkään😊Kaunis ja kestävä kasvi.

    VastaaPoista